Wij kozen voor ons schoolproject heel bewust voor een regio die heel wat uitdagingen kent. Molenbeek en de brede omgeving is niet alleen een regio met heel hoge werkloosheidscijfers bij jongeren, maar evenzeer een regio met een gigantisch potentieel. Het is hier dat wij een smeltkroes van nationaliteiten, culturen, talen en religies vinden.
Hier kunnen wij meer dan elders mensen met een diverse sociale achtergrond en een verschillende culturele context samenbrengen rond een positief gemeenschappelijk project. Zo willen wij jongeren met een kwaliteitsvolle opleiding als hefboom een perspectief bieden op een betere toekomst. Hier openden we op 1 september 2023 de poorten van een nieuwe en toekomstgerichte domeinschool in de geest van het gedachtegoed van Egied Van Broeckhoven.
De realisatie van dit bijzonder project is enkel mogelijk dankzij de steun van velen. Een school bouwen en opstarten kost handenvol geld. Het totale project tot aan de opening is begroot op 30 miljoen euro. Het Vlaams ministerie van Onderwijs zal ons een langlopende subsidie ter beschikking stellen voor iets meer dan de helft. Om het resterende bedrag te financieren doet de vzw Ignatius Scholen in Beweging een appél aan de betrokken lokale overheden, bedrijven en sympathisanten. Concreet zullen we de komende jaren zelf 6 miljoen euro moeten bijeensprokkelen om de site aan te kopen, het bouwproject te begeleiden en de opstart van de school in goede banen te leiden.
Ook jij kan je steentje bijdragen aan de school van morgen. Ontdek hier hoe jij ons kan helpen.
In het hart van Molenbeek bouwen wij, Ignatius Scholen in Beweging vzw (ISB), volop aan een gloednieuwe, Nederlandstalige domeinschool: de Egied Van Broeckhovenschool. Sinds 1 september 2023 kunnen leerlingen van het eerste jaar secundair hier terecht voor kwalitatief secundair onderwijs. In de eerste graad moeten leerlingen nog niet kiezen.
Vanaf de tweede graad hebben ze de keuze uit een unieke combinatie van ASO-, TSO- en BSO-richtingen. We bieden twee inhoudelijk verschillende domeinen aan: het wetenschapsdomein ‘STEM’ (Science Technology Engineering and Maths) en het zorgdomein ‘Maatschappij en Welzijn’. Zowel leerlingen die na het secundair willen verder studeren als leerlingen die meteen na het het afstuderen aan het werk willen, kunnen bij ons terecht.
Onze domeinschool heeft een breed gamma aan studierichtingen. We maken ons sterk dat elke leerling met zijn / haar talenten in één van onze studierichtingen terecht kan. Zo willen we alle jongeren meer kansen en perspectief bieden om zich voor te bereiden op hoger onderwijs of de arbeidsmarkt.
Volg de verdere ontwikkelingen van onze bouw en de opstart van onze school via onze Egied-nieuwsbrief.
"*" geeft vereiste velden aan
Op een boogscheut van het Weststation in Brussel op de oude Cinoco-site, le Palais du Vin, verrijst binnenkort de school. De gebouwen grenzen aan de Pierre Van Humbeekstraat, de Vierwindenstraat en de Edmond Bonehillstraat in Sint-Jans-Molenbeek. Molenbeek is één van de Brusselse gemeenten waar de breuklijnen van de maatschappij het meest zichtbaar zijn en waar de nood aan een positief en verbindend project het grootst is. De filosofie van Egied indachtig, kiezen we ervoor om ons net als hem onder de mensen te begeven.
Ook buiten de schooluren zullen jongeren en verenigingen uit de buurt welkom zijn op onze school. De school wil zich op deze wijze actief inschakelen in een proces van samenlevingsopbouw. Door de oprichting van deze nieuwe school bieden we ook een antwoord op de demografische druk die zich in Brussel alsmaar meer laat voelen op het secundair onderwijs. Jongeren hebben nood aan zuurstof en ruimte om zich ten volle te kunnen ontwikkelen. De Brusselse statistieken tonen aan dat er in Brussel een grote nood is aan een verbindend project dat jongeren kansen en perspectief biedt.
Om de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd goed te kunnen aangaan, wil de Egied Van Broeckhovenschool vooreerst een rol spelen in de uitbouw van een democratische, inclusieve, rechtvaardige en duurzame samenleving. Met dit project probeert de school verbinding te bewerkstelligen tussen mensen van verschillende culturen, nationaliteiten, talen en religies. Samen-’scholen’, samen werken en samenleven is onze basisfilosofie, in alles liefhebben en dienstbaar zijn (en todo amar y servir) ons motto.
Met de oprichting van een domeinschool met een breed gamma aan studierichtingen maken we ons sterk dat elke leerling met zijn / haar talenten in één van onze studierichtingen terecht kan. Op deze wijze willen we alle jongeren meer kansen en perspectief bieden om een diploma te behalen en zich voor te bereiden op hoger onderwijs of de arbeidsmarkt. Bovendien bieden we hiermee een antwoord op de twee grootste maatschappelijke uitdagingen van heel wat jongeren in Brussel: een goede opleiding succesvol doorlopen en goede kansen op intrede op de arbeidsmarkt waarborgen. De koppeling tussen onderwijs en werk proberen we te realiseren door te kiezen voor studierichtingen die beantwoorden aan opleidingsprofielen met tekorten op de arbeidsmarkt. Het betreft vooral technisch-wetenschappelijke profielen en profielen in de zorgsector.
Wij schenken hierbij bijzondere aandacht aan jongeren die vroegtijdig uitvallen, gedemotiveerd raken of gewoon meer begeleiding nodig hebben. We geven hen de nodige zuurstof zodat ze hun potentieel ten volle kunnen ontwikkelen en later zelf ook een agent of change kunnen worden in onze maatschappij.
De doelstelling van deze nieuwe school is bovendien ruimer dan enkel onderwijs aanbieden. Door samenwerkingsovereenkomsten met o.a. jeugdwerking en sportverenigingen wil de school een concrete invulling geven aan het concept ‘brede school’ alsook een actieve rol spelen in de opbouw van een sociaal weefsel.
De vzw Ignatius Scholen in Beweging (ISB) organiseert onderwijs in Brussel en de Rand en volgt daarbij het ignatiaanse opvoedingsproject van de jezuïeten. De scholengroep ISB telt 9 basisscholen uit Brussel en de Noordrandgemeenten en de 2 Brusselse Nederlandstalige jezuïetencolleges in Brussel, het Jan-van-Ruusbroeckollege en het Sint-Jan Berchmanscollege. De vzw verstrekt zo onderwijs en vorming aan meer dan 5000 leerlingen. De bouw en de opstart van de Egied Van Broeckhovenschool is één van de grote projecten van de scholengroep.
We staan open voor verschillende formules van ondersteuning.
Je kan het Fonds Vrienden van Egied steunen door een bedrag te storten op rekening van de Koning Boudewijnstichting, Bank van de Post IBAN: BE10 0000 0000 0404, met de verplichte gestructureerde mededeling “020 / 0380/ 00019” of door op onderstaande knop drukken.
We vertrekken vanuit gemeenschappelijke waarden en ontwikkelen samen een sterk verhaal om toe te werken naar een specifiek doel.
Neem contact op (bv. voor een andere manier van ondersteuning)
Om de oprichting van de Egied Van Broeckhovenschool financieel mogelijk te maken, hebben we het Fonds ‘Vrienden van de Egied Van Broeckhovenschool’ opgericht. Dit fonds wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. De giften vanaf €40 per jaar aan de Stichting geven aanleiding tot een belastingvermindering van 45% op het werkelijk gestorte bedrag.
De opstart van een nieuwe school vereist de aanschaf van heel veel educatief materiaal. U kan hieraan bijdragen:
Je kan het Fonds Vrienden van Egied steunen door een bedrag te storten op rekening van de Koning Boudewijnstichting, Bank van de Post IBAN: BE10 0000 0000 0404, met de verplichte gestructureerde mededeling “020 / 0380/ 00019” of door op onderstaande knop drukken.
www.egied.be (Niederländisch)
Contact: info@egied.be
(Diese Übersetzung wurde realisiert mit Hilfe von Tony Polspoel)
Auch außerhalb der Schulzeit wird die Egied Van Broeckhovenschule zu einem Treffpunkt für Brüsseler Jugendliche. Um dies in die richtige Richtung zu lenken, beschlossen ISB und Samenlevingsopbouw, zusammenzuarbeiten. Mehrere Organisationen, wie die Boxakademie Brüssel, die Shinobis Riders, eine handwerkliche Werkstatt und eine Theatergruppe, könnenbereits heute dorthin gehen, um ihre Aktivitäten zu organisieren. Schon vor ihrer Eröffnung bietet die Egied Van Broeckhovenschule also Verbindung und Möglichkeiten in einer Nachbarschaft, in der ein großer Bedarf an Sozial- und Erholungsraum besteht.
Darüber hinaus kann Samenlevingsopbouw bis Ende 2021 über die Gebäude verfügen für die Aufnahme gefährdeter Familien und unbegleiteter minderjähriger Flüchtlinge. Zu diesem Zweck hat Samenlevingsopbouw auf dem Gelände modulare Wohneinheiten gebaut. Dies entspricht auch der Philosophie des Arbeiterpriesters Egied Van Broeckhoven, der den neuen Migranten in den 1960er Jahren half Unterkunft und Arbeit zu finden. Mit ISB suchen wir nun nach der notwendigen Unterstützung und Mitteln, um den Bau dieser Schule zu realisieren. Wenn Sie uns helfen wollen, können Sie eine Spende an unseren Fonds‚ ‘Freunde von Egied‘ bei der König-Baudouin-Stiftung machen.
Die Wahl für Molenbeek ist kein Zufall. Genau wie der Jesuit und Arbeiterpriester Egied Van Broeckhoven, nach dem die Schule benannt ist und der in den 1960er Jahren in der Nachbargemeinde Anderlecht aktiv war, will ISB nun im gleichen Geist wie Egied in Molenbeek an die Arbeit gehen. Mit der Egied van Broeckhovenschule entscheidet sich ISB entschlossen dafür, an den Bruchlinien der Brüsseler Gesellschaft zu arbeiten und eine Antwort auf aktuelle Herausforderungen zu geben, wie die große Zahl von Schulabbrechern, die große Zahl jugendlicher Arbeitsloser und die ethnische und kulturelle Vielfalt des Viertels. Mit ihrem ignatianischen Bildungsweg steht die Schule für ein offenes und verbindendes Projekt, in dem junge Menschen zuversichtlich ihre Fähigkeiten entwickeln können und zu bewusste, kompetente und engagierte junge Erwachsene werden können.
Bewusst für Molenbeek gewählt, wollen wir Brüsseler Jugendlichen Möglichkeiten und Perspektiven für ein Diplom bieten. Dies ist eine der Gemeinden in Brüssel, in denen der Bedarf an einem positiven und verbindenden Projekt am größten ist. Mit dem Bau der Egied Van Broeckhovenschule wird ISB auch eine Antwort auf den demografischen Druck bieten, der in Brüssel zunehmend auf die Sekundarschulbildung ausgeübt wird, und eine zusätzliche Kapazität von 850 Plätzen schaffen.
www.egied.be (Néerlandais)
Contact: info@egied.be
(Cette traduction a été réalisée avec l’aide de William Van Lierde)
En dehors des heures de cours, l’école Egied Van Broeckhovenschool devient également un lieu de rencontre pour les jeunes bruxellois. Afin d’orienter ce projet dans la bonne direction, l’ISB et le Samenlevingopbouw ont décidé de mettre en place une collaboration. Plusieursorganisations, telles que l’Académie de boxe de Bruxelles, les Shinobis Riders, un atelier artisanal et une troupe de théâtre peuvent déjà s’y rendre aujourd’hui pour organiser leurs activités. Avant même son ouverture, l’Egied Van Broeckhovenschool offre des connexions et des opportunités dans un quartier où il existe un grand besoin d’espace social et récréatif.
En outre, jusqu’à la fin de 2021, le Samenlevingsopbouw continuera à disposer des bâtiments utilisés pour l’accueil de familles vulnérables et de réfugiés mineurs non accompagnés et il construira à cet effet sur le site des unités résidentielles modulaires . Cela s’inscrit également dans la philosophie du prêtre-ouvrier Egied Van Broeckhoven, qui a aidé les nouveaux migrants à trouver un abri et du travail dans les années 1960.
Avec l’ISB, nous nous mobilisons maintenant pour chercher les soutiens et ressources nécessaires afin de réaliser la construction de cette école. Si vous voulez nous aider, vous pouvez faire un don à notre fonds ‘Amis d’Egied’ à la Fondation Roi Baudouin.
Le choix de Molenbeek n’est pas le fruit du hasard. ISB veut dès à présent se mettre au travail à Molenbeek dans le même esprit qu’Egied. Egied Van Broeckhoven, était un jésuite et prêtre-ouvrier dans les années 1960 et était actif parmis les ouvriers dans la commune voisine d’Anderlecht.
Avec l’Egied van Broeckhovenschool, l’ISB choisit résolument d’opérer sur les lignes de fracture de la société bruxelloise et d’offrir une réponse aux défis contemporains tels que le nombre important de jeunes en décrochage scolaire, le nombre important de jeunes chômeurs et la diversité ethnique et culturelle du quartier. Avec son parcours éducatif ignatien, l’école est portée par un projet ouvert et fédérateur, dans lequel les jeunes peuvent développer avec confiance leurs capacités et devenir de jeunes adultes responsables, compétents et dynamiques.
Notre choix s’est donc délibérément porté sur Molenbeek. Nous voulons y offrir aux jeunes bruxellois des opportunités et des perspectives de diplôme. Il s’agit d’une des communes bruxelloises où le besoin d’un projet positif et rassembleur est le plus grand. Avec la construction de l’Egied Van Broeckhovenschool, l’ISB offrira également une réponse à la pression démographique qui se fait de plus en plus sentir à Bruxelles sur l’enseignement secondaire en créant une capacité supplémentaire de 850 places.
The choice for Molenbeek is no coincidence. Just like Jesuit and priest-worker Egied Van Broeckhoven, after whom the school is named and who was active in the neighbouring municipality of Anderlecht in the 1960s, ISB now wants to work in the same spirit of Egied in Molenbeek. With the Egied van Broeckhovenschool, ISB resolutely chooses to work on the fault lines of Brussels society and to offer an answer to contemporary challenges such as the large number of early school leavers, the high rate of youth unemployment and the ethnic and cultural diversity of the neighbourhood. The school, with its Ignatian pedagogical path, stands for an open and connecting project, in which young people can confidently develop their capacities and grow into conscious, competent and socially engaged young adults.
We consciously opted for Molenbeek in order to offer young people in Brussels opportunities and the prospect of a diploma. This is one of the municipalities in Brussels where the need for a positive and connecting project is greatest. With the construction of the Egied Van Broeckhovenschool, ISB will also provide an answer to the increasing demographic pressure on secondary education in Brussels and will create an additional capacity of 850 places.
Outside school hours, the Egied Van Broeckhovenschool will also become a meeting place for young people from Brussels. In order to this, ISB and Samenlevingopbouw decided to cooperate. Several organisations, such as the Brussels Boxing Academy, the Shinobis Riders, an artisanal workshop and a theatre group can already go there today to organise their activities. Even before its opening, the Egied Van Broeckhovenschool provides connections and opportunities in a neighbourhood where there is a great need for social and recreational space.
In addition, until the end of 2021, Samenlevingsopbouw can use the buildings for the reception of vulnerable families and unaccompanied minor refugees. For this purpose they have built modular residential units on the site.
This also fits in with the philosophy of priest-worker Egied Van Broeckhoven, who helped the new migrants find shelter and work in the 1960s.
With ISB we are now looking for the necessary support and resources to realise the construction of this school. If you want to help us, you can make a donation to our fund ‘Friends of Egied’ at the King Baudouin Foundation.
www.egied.be (Dutch)
Contact: info@egied.be
(This translation was done with the help of Tony Polspoel)
De tien werkwoorden of ‘bewegingen’ van het ignatiaans opvoedingsproject drukken engagement en dynamiek uit. Ze vormen een aanzet om onze scholen kleur te geven in de wereld van vandaag. Iedereen kan op een eigen manier en vanuit een persoonlijke betrokkenheid een bijdrage leveren aan dit project.
Vertrouwen geven is het uitgangspunt van de ignatiaanse pedagogie en daarmee de hoeksteen van onze schoolcultuur. Dankzij het vertrouwen dat we van anderen ontvangen, kunnen we leven, groeien en ons ontwikkelen. Vertrouwen moet je niet verdienen, een jongere krijgt het vertrouwen zomaar van bij de start.
Ons vertrouwen is erop gericht dat leerlingen, binnen veilige kaders, zelf verantwoordelijkheid dragen en leren omgaan met vrijheid. Activiteiten waaraan leerlingen zelf een zinvolle invulling mogen geven, zijn een enorme leerschool.
Telkens proberen we de leefwereld, de talenten en de beperkingen van iedere leerling zo goed mogelijk in te schatten. Alleen een leerling die zich op een aangepaste manier aangesproken weet, kan immers vorderingen maken.
We bemoedigen en helpen leerlingen, vooral als ze het moeilijk hebben thuis of op school. Deze zorg ligt in de eerste plaats bij de leerkracht en bij uitbreiding bij de leerlingenbegeleiding, het zorgteam of externe hulp. Ouders zijn hierbij onze partners bij uitstek.
We willen onze leerlingen uitdagen om al hun talenten voluit te ontwikkelen. Daarom moedigen we hen aan om het beste uit zichzelf te halen op alle gebieden. Het is de bedoeling dat leerlingen hun eigen interesses ontdekken, hun eigen verlangens op het spoor komen. Daarbij gaat het er niet om beter te zijn dan de anderen, maar om talenten ten dienste te stellen van anderen. We dagen leerlingen uit tot meer naastenliefde, dienstbaarheid en solidariteit.
‘Veel’ is vaak synoniem van oppervlakkig, versnipperd, vluchtig. In plaats van de hoofden van leerlingen te overladen met kennis, willen we hen smaak geven in kennen en kunnen.
We zetten de leerlingen aan tot persoonlijke verwerking en uitdieping. Daarbij proberen we het verlangen van leerlingen te wekken en daarop in te spelen. Zo laten we hen niet alleen ‘van buiten’, maar vooral ‘van binnen’ leren. Want alleen wie zich het geleerde actief eigen maakt, leert echt bij.
Terugblikken op ervaringen en erover reflecteren maakt deel uit van de ignatiaanse pedagogie. Leerlingen staan geregeld stil bij wat ze geleerd en beleefd hebben en bij wat dat innerlijk met hen doet. Dit betekent dat zij verstandig leren omgaan met informatiebronnen en media, met allerhande opinies en ideeën. Zo kunnen ze onderbouwd en weloverwogen kiezen voor wat echt waardevol is.
Ons onderwijs legt zich toe op de vorming van de hele persoon. Voor een dergelijk evenwichtig vormingsaanbod is een veilige leeromgeving belangrijk. Welbevinden en betrokkenheid verhogen immers aanzienlijk de ontplooiingskansen van de leerlingen.
We hopen dat onze leerlingen met al hun talenten uitgroeien tot bekwame mensen, bewust van wat er in de wereld omgaat en bewogen door de noden van anderen.
Bij de ontwikkeling van de hele persoon behoort ook het bevrijdende besef dat we er niet alleen voor staan. We hebben de anderen nodig en zijn verantwoordelijk voor elkaar. We hebben niet voor elkaar gekozen en toch worden we uitgenodigd om samen te leven en samen te werken.
We bouwen we aan een schoolcultuur van gezamenlijke reflectie en overleg, van spreek-en luisterbereidheid. De culturele en levensbeschouwelijke verscheidenheid binnen onze scholen is daarbij geen hinderpaal, maar juist een rijkdom: de veilige schoolomgeving biedt alle kansen om te oefenen in het samenleven met respect voor ieders eigenheid.
Onze scholen zijn een microkosmos, maar de wereld is zoveel groter. We willen met een open blik kijken naar die wereld, zowel in haar schoonheid als in haar kwetsbaarheid en gebrokenheid. Doorheen de zichtbare werkelijkheid kan er zo voeling groeien met het onzichtbare: de ervaring dat we God kunnen zoeken en vinden in alle dingen. Dit impliceert ook respect voor en dialoog met mensen van andere religies en met al wie het goede nastreeft.
Vanuit de vorming van de hele mens, vanuit de open en hoopvolle blik op de wereld en vanuit de kritische reflectie willen we onze leerlingen aanzetten tot actie. We hopen dat ze, elk op hun plaats en naar best vermogen, de verantwoordelijkheid opnemen om onze wereld rechtvaardiger te maken, door een bijzondere aandacht voor de armen en de zwakken in onze samenleving en door respect voor het leefmilieu.
Voor velen vormt de actieve inzet trouwens een bron van verdieping en een uitnodiging om te zoeken naar zingeving. Zo houden inzet en reflectie elkaar in beweging. Als school willen we zo een motor voor verandering zijn.
Handelen in dankbaarheid is de grondtoon van de voorgaande bewegingen en gefundeerd op het vertrouwen dat ons leven een geschenk is. We hopen dat onze leerlingen uitgroeien tot mensen die dankbaar terugblikken op wat hen aan levenskansen geschonken wordt en die anderen daarin willen laten delen.
Door geïnspireerd en kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden, helpen we jongeren op weg om hun plaats te vinden in onze gemondialiseerde samenleving. Ook buiten de schooluren zal de school een ontmoetingsplaats zijn voor jongeren uit de buurt. Zo zorgt de Egied Van Broeckhovenschool voor verbinding en kansen in een buurt die een smeltkroes is van verschillende culturen en religies.
De Egied Van Broechovenschool volgt het Ignatiaans opvoedingsproject van de jezuïeten. We laten ons ook inspireren door het gedachtegoed en de levenswijze van Egied Van Broeckhoven, die in de jaren ’60 als priester-arbeider koos voor een leven in de arme arbeidersbuurt van het naburige Kuregem (Anderlecht). Egied was een man die gedreven was door sociale rechtvaardigheid en midden onder de mensen wou leven. Door onze school te bouwen op een plek in Brussel waar de breuklijnen van onze maatschappij het meest zichtbaar zijn, volgen we zijn inspirerende voorbeeld.
Onze missie vind je terug in het ignatiaans opvoedingsproject. Het is erop gericht jongeren op te voeden tot bewuste, bekwame en bewogen mensen. Ons project wordt gevoed vanuit het christelijk humanisme van Ignatius van Loyola, de stichter van de orde van de jezuïeten. Zijn inspiratie, toegepast op onderwijs, verwoorden we vandaag in 10 bewegingen die elkaar aanvullen en verrijken tot één dynamisch geheel. De 10 bewegingen – geformuleerd in werkwoorden – willen we elke dag weer in de schoolpraktijk waarmaken.
‘In alles liefhebben en dienen’ was het motto van Ignatius van Loyola, stichter van de jezuïetenorde. Dit is meteen ook het motto van de Egied Van Broeckhovenschool en de levenshouding waartoe we onze leerlingen willen uitnodigen. Op deze wijze houdt het ignatiaans opvoedingsproject ‘het mens-zijn voor anderen’ als ideaal voor ogen.
In deze levenshouding staat het liefhebben van onze medemens centraal. Dit doen we zowel in grote als kleine dingen. In deze levenshouding willen we ook daadwerkelijk iets betekenen voor de anderen en ons dienstbaar opstellen. De vorming van onze leerlingen moet er voor zorgen dat zij ‘agents of change’ worden en na hun opleiding hun maatschappelijke rol opnemen en streven naar meer rechtvaardigheid in onze maatschappij en solidariteit met mensen die het moeilijk hebben. Egied van Broeckhoven is daarbij ons voorbeeld. Hij was een agent of change avant la lettre. Zijn levenshouding was doordrongen van vriendschap en dienstbaarheid. Zo probeerde hij dagdagelijks het motto van Ignatius te realiseren, levend en werkend met de arbeiders in Kuregem.