Veelgestelde vragen

Overweeg je je kind in te schrijven in het eerste jaar op onze school? Onze opendeurdag is jammer genoeg al achter de rug, maar misschien kan je nog één van onze rondleidingen of infosessies bijwonen? Hopelijk tot snel!

Onze lessentabel ziet er voor het 1ste en 2de jaar jaar A-stroom als volgt uit:

Voor de B-stroom bestaat de lessentabel uit het 1ste en 2de jaar uit volgende vakken:

Scholen hebben de vrijheid om van de 32 lesuren in het eerste jaar, 5 uur zelf in te vullen in functie van differentiatie. Onze differentiatie-uren op Egied besteden we aan:

• EXPLO (3 u/week): Als Egieders zijn we “sprout to be Brussels” en maken we in het 1ste leerjaar iedere week een halve dag (3u) de tijd om er enthousiast op uit te trekken of gastsprekers op school uit te nodigen. Zo brengen we de echte wereld in de klas, maken we authentiek leren mogelijk, ontdekken we een wereld vol toekomstmogelijkheden en slaan we een brug tussen vakken. We proeven uiteraard ook al van de twee focusdomeinen van de school (STEM en Maatschappij & Welzijn). We ontdekken met open blik en vol nieuwsgierigheid wat er in bruisend Brussel en in de wereld rondom ons omgaat: we maken kennis met een smeltkroes van mensen, organisaties, bedrijven en beroepen en verleggen onze grenzen, ook buiten de stad. Zo leren we verschillen overstijgen, en de superdiversiteit van Brussel waarderen. We reflecteren over wat we meemaken, voelen, leren. Zo bouwen we aan ons persoonlijk portfolio dat illustreert wat we kunnen en waar we goed in zijn. En we ervaren hoe fijn het is ons steentje te kunnen bijdragen aan een duurzame, rechtvaardige toekomst.
  • Leerlinguur (1 u/week):  Tijdens het leerlinguur werken we in kleine groep onder leiding van een leerkracht rond drie thema’s: welbevinden (hoe voel ik me op school en in de klas?), de overgang van de basisschool naar het secundair (hoe pak ik dat best aan?, inclusief leren leren) en talentontdekking (wat kan ik goed en doe ik graag?).
  • Projectwerk (1u): Doorheen het jaar werken we op verschillende momenten aan vakoverschrijdende projecten rond thema’s die gelinkt zijn aan de domeinen van de school.  Een thema waar je graag rond zou werken? We luisteren graag naar jou. Wie weet kan het één van onze volgende thema’s worden?

A-stroom basisopties (5 uur)

Moderne Talen – Wetenschappen
STEM – Technieken
STEM – Wetenschappen
Maatschappij & Welzijn

B-stroom basisopties (10 uur)

STEM – Technieken
Maatschappij & Welzijn

We kiezen bewust om te focussen op richtingen in twee domeinen (STEM – Science Technology Engineering en Mathematics – en Maatschappij & Welzijn) en bieden daarom geen Latijn aan als studierichting.

We verwachten alle leerlingen vóór 8u25 op school. Dan gaat de bel en sluit de schoolpoort. Iedereen heeft vervolgens de tijd om rustig naar het klaslokaal te gaan. Om 8u30 stipt start de les.

Het 7de lesuur eindigt om 16u. Waar nodig en nuttig zullen we voor sommige leerlingen remediëring organiseren tijdens een 8ste lesuur om bepaalde stukken leerstof extra te herhalen of in te oefenen.
Op woensdag eindigt de schooldag om 12u05. Alle leerlingen zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag welkom in de studie van 16u20 tot 17u30, begeleid door een studiemeester. Leerlingen werken hier autonoom in rust en stilte aan schoolwerk. Leerlingen die hier baat bij hebben nodigen we uit voor huiswerkbegeleiding op school. Die wordt verzorgd door leerkrachten en gaat van start om 16u20 en loopt door tot 17u30.

In ons opstartjaar (2023 – 2024) zal warm eten op school nog niet mogelijk zijn. Vanaf het tweede jaar – als de keuken in het hoofdgebouw klaar is – overleggen we graag met ouders of hier vraag naar is.