Egied brengt leven in de brouwerij

Je bekijkt nu Egied brengt leven in de brouwerij

In de Brusselse gemeente Sint-Jans-Molenbeek staat een heel bijzonder project in de steigers. In de gebouwen van de voormalige brouwerij Vandenheuvel opent in september 2023 onze gloednieuwe, Nederlandstalige secundaire school de deuren. In afwachting van de start van de verbouwingen, zorgt de school letterlijk al voor heel wat leven in de brouwerij.

Verbindend project

De Egied Van Broeckhovenschool wordt geen klassiek jezuïetencollege, maar een brede domeinschool, waar ruim 850 leerling op termijn zullen kunnen kiezen uit een unieke combinatie van ASO-, TSO- en BSO-richtingen. In de tussentijd staan de gebouwen leeg en vinden heel wat Brusselse socio-culturele verenigingen en artiesten er een tijdelijke thuis voor hun activiteiten.

Overzicht activiteiten hal“Deze nieuwe school ambieert zich in het hart van de samenleving te nestelen door haar deuren zo lang mogelijk en voor zoveel mogelijk jongeren open te houden,” licht Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media Benjamin Dalle toe. “Een school die van bij de start haar ruimte deelt met buurtorganisaties is een mooi praktijkvoorbeeld van hoe jeugdwerk, sociaal werk, sport en onderwijs van onderuit kunnen bouwen aan een inclusievere samenleving. Een knap staaltje intersectoraal samenwerken.”

“De bouw van de school zal ruim twee jaar duren”, vertelt Eddy Van de Velde, directeur van vzw Ignatiusscholen in Beweging. “De Brusselse statistieken tonen aan dat er in de stad een grote nood is aan een verbindend project dat jongeren kansen en perspectief biedt. Jongeren hebben nood aan zuurstof en ruimte om zich ten volle te kunnen ontwikkelen. In afwachting van de start van de werken stellen we onze gebouwen nu al open voor jongeren en verenigingen uit de buurt.”

Waaier aan activiteiten

Verschillende organisaties, zoals de Brussels Boxing Academy, de Shinobis Riders, een artisanaal atelier en een theatergroep maken al dankbaar gebruik van het aanbod om hun activiteiten te organiseren. Tijdens de paasvakantie is er een waaier aan activiteiten voor de Molenbeekse jeugd voorzien. Kinderen tot 12 jaar kunnen zich onder meer uitleven in de boksles, leren fietsen op een indoor fietsparcours of voetballen op rolschaatsen.

“Door onze gebouwen open te stellen, zorgt de Egied Van Broeckhovenschool vóór haar opening al voor verbinding en kansen in een buurt waar de nood aan sociale en recreatieve ruimte groot is”, licht Van de Velde toe. “Ook na 2023 zullen jongeren en verenigingen uit de buurt buiten de schooluren steeds welkom zijn op onze school.”

vzw Elastik buiten

Maatschappelijke uitdagingen

De keuze om de school in Molenbeek, op een boogscheut van het Weststation te bouwen is niet geheel toevallig. Molenbeek is één van de Brusselse gemeenten waar de breuklijnen van de maatschappij het meest zichtbaar zijn en waar de nood aan een positief en verbindend project het grootst is.

De filosofie van Egied Van Broeckhoven indachtig, kiest de school ervoor om zich, net als hem, onder de mensen te begeven. “Met de oprichting van de Egied Van Broeckhovenschool bieden we een antwoord op de maatschappelijke uitdagingen in Brussel en sluiten we geheel aan bij het gedachtegoed van de gewezen jezuïet, priester en arbeider. Hiermee verlichten we eveneens de demografische druk die zich in Brussel alsmaar meer laat voelen op het secundair onderwijs”, besluit Van de Velde.

BBA in actie