Afbraakwerken gestart

Je bekijkt nu Afbraakwerken gestart

De Egied Van Broeckhovenschool wordt opgericht op de voormalige Cinoco-site in Sint-Jans-Molenbeek. Decennia was er het Palais du Vin gevestigd, een groothandel in wijnen. Maar daarvoor was de site de thuishaven van brouwerij Vandenheuvel. Het is een bijzonder gebouw uit het Interbellum. Het te renoveren gebouw aan de Van Humbeekstraat is een markant overblijfsel van een veel groter brouwerijcomplex, en was bestemd voor het bottelen van bier.

Van eind 19e eeuw tot 1974 was de brouwerij een gangmaker voor de buurt. Deze getuigenis van het roemrijk industrieel verleden van Molenbeek, is een mooie plek voor de nieuwe school die – met een heel andere missie – ook haar rol als lokale gangmaker wil opnemen.

Ondertussen zijn de werken opgestart om een deel van de site af te breken zodat het klaar ligt voor de bouw van de nieuwe school. Het gedeelte dat als industrieel erfgoed beschouwd wordt, blijft behouden en zal eveneens deel uitmaken van de school. In afwachting van de bouw van de school zal dit deel van het gebouw tijdelijk gebruikt worden door Samenlevingsopbouw Brussel.