Egied, een open en brede school

Je bekijkt nu Egied, een open en brede school

Ook buiten de schooluren zal de Egied Van Broeckhovenschool volop leven en een ontmoetingsplek worden voor jongeren die aan zinvolle vrijetijdsbesteding willen doen.

In afwachting van de start van het bouwproject werd besloten om nu al een samenwerking op te zetten met Samenlevingsopbouw Brussel. Zo geven we al een tijdelijke invulling aan gebouwen die anders toch leeg zouden staan.  Verschillende organisaties, zoals de Brussels Boxing Academy, de Shinobis Riders, een artisanaal atelier en een theatergroep kunnen er vandaag al terecht om hun activiteiten te organiseren. Zo zorgt de Egied Van Broeckhovenschool nu al vóór haar opening voor verbinding en kansen in een buurt waar de nood aan sociale en recreatieve ruimte groot is.

Daarnaast laten wij Samenlevingsopbouw de gebouwen tot einde 2021 gebruiken voor de opvang van kwetsbare gezinnen en niet-begeleide minderjarige vluchtelingen. Samenlevingsopbouw bouwt daarvoor modulaire woonunits op de site. Dit past in de filosofie van priester-arbeider Egied Van Broeckhoven, die in de jaren ’60  de nieuwe migranten hielp om onderdak en werk te vinden.